Samu Hupli
Matkalla varjoista valoon
Olen Samu Hupli, 38-vuotias perheenisä Sipoosta. Mies, joka on vaeltanut pitkän, mutkaisen polun päästäkseen pintaa syvemmälle: sinne, missä valheiden varjot venyvät pitkiksi.
Yli kaksikymmentä vuotta olen muokannut näkyvää maailmaa: rakentanut brändejä, johtanut luovia joukkoja, kehittänyt liiketoimintaa paikoissa kuten Varusteleka, Verkkokauppa.com, G-Works ja Ruuvi Innovations. Kamera kädessä, drone taivaalla, linssin läpi olen oppinut vangitsemaan hetken sellaisena kuin se on – raakana ja suodattamattomana.
Kuitenkin vasta kun aloin esittää kysymyksiä, jotka monet jättävät sanomatta, matka todella alkoi. Miksi politiikan näyttämöllä näytellään naamioiden takana? Miksi median peili vääristyy, kaksinaismoralismi rehottaa ja hyvinvointivaltion perustukset natisevat, vaikka lupaukset kaikuvat ylväästi?
Psykologian ja filosofian syvältä kaivetut oivallukset, fysiikan kylmä mutta luotettava logiikka ja internetin loputtomat virrat, yhdistettynä palavaan uteliaisuuteen, ovat antaneet minulle työkalut. Niillä näen neurokemian hiljaiset virrat, motiivien piilotetut solmut ja ne ohuet langat, jotka kulisseissa vetävät naruista.
Tiede on tähteni pimeässä, rohkeus miekkani. Avoimuus on korkein ohjeeni, kantapäänä rehellisyys ja valmius lausua kipeätkin sanat – aina isänmaallisuuden ja oikeudenmukaisuuden puolesta.
Tällä sivustolla en myy valmiita totuuksia enkä pehmeää lohtua. Tarjoan vain havaintoja, teräviä kuin puukko, havaintoja jotka saattavat viiltää mutta voivat myös raivata tien uuteen näkymään.
Jos olet valmis astumaan varjojen yli, katsomaan syvemmälle kuin pintapuhe ulottuu: tervetuloa vaellukselle.
Lue, pohdi, haasta. Ehkä yhdessä näemme, mitä verhon takana seuraavaksi odottaa.
Vastuuroolit
Lautakunta, valtuutettu – KEUDA
Tarkastuslautakunta, varavaltuutettu – Sipoon Kunta
Hallituksen jäsen 2026 – Sipoon Perussuomalaiset
Piirihallituksen jäsen 2026 – Uudenmaan Piiri, Perussuomalaiset
Työroolit
Verkkokauppa.com – Valokuvaaja, markkinointi & myynti, 2008-2009
G-Works – Luova johtaja, suunnittelija, 2015-2021
Varusteleka – Art Director, markkinointi, 2009-2012 & 2021-2023
Ruuvi Innovations – Markkinointi, sisältö ja yhteistyöt, 2025–
Valikoituja töitä
Musiikkivideoita ym. – Reckless Love, Kiuas, Anneke Van Giersbergen, Shining (SWE), Pandora, T.Jarva & The Dark Place, Von Hertzen Brothers, Cult Of Luna, Scott Kelly, Kiljuvelka-70, Abreu, Orbiter, Brymir…
Videotuotantoja – Surviving Mann (Series, USA, 2022), Uneton 48 multiple short films…
Kasvot 1918 – Museoviraston sisällissodasta kertova näyttely (museovirasto.fi) / Näyttelysuunnittelu, työryhmän koulutus, grafiikka
Hohto – Suomalainen hopea 1600-1830 (kansallismuseo.fi) / Näyttelysuunnittelu, valokuva, grafiikka
Kansallismuseo – Muita näyttelyitä / Barbie – The Icon, Inherit the Dust, Kadonnut Maailma, Vankilamuseo ym.
Kansallisteatteri – Verkkosivusto (kansallisteatteri.fi) / UI/UX- ja saavutettavuussuunnittelu
Suomen Reserviupseeriliitto / rul.fi Brändin, graafisen ilmeen, logon ym. materiaalien suunnittelu ja toteutus, verkkosivuston UI/UX-suunnittelu, historiikkivideon tuotanto ja kuvaus
Perussuomalaiset / Vaalikoneen, Suomen Uutisten ja PS-Nuorten UI/UX-suunnittelu. Erilaisten taitto ym. materiaalien suunnittelu ja toteutus. Sipoon Perussuomalaiset ja PS-Nuoret logon suunnittelu. Kampanjoiden ja markkinoinnin suunnittelu, sisällöt ja toteutus.
Tapiola Sinfonietta – Espoon Kaupunginorkesteri / Brändin, markkinoinnin ja materiaalien suunnittelu ja toteutus. Valo- & videokuvaus.
Celia – Valtion saavutettavuuskirjasto / Kirjastojärjestelmä & verkkosivusto ja muu suunnittelu & toteutus. Saavutettavuussuunnittelu. Markkinointi.
Huom! – Kiinteistönvälitys / Brändi, markkinointi, verkkosivusto, valo- & videokuva
CapMan – Henkilöstöetuohjelma / Verkkosivuston UI/UX-suunnittelu
Samasta Kelan ja Tilastokeskuksen datasta piirretyt kuvat elävät eri todellisuuksissa somessa: vieraskielisten osuutta korostetaan absoluuttisilla euroilla, suhteellinen riski leimataan “kikkailuksi”. Miksi matematiikka herättää raivoa? Festingerin dissonanssi selittää: fakta uhkaa identiteettiä, ryhmä suojelee normilla. PISA 2022 vahvistaa osaamisvajeen. Kuka voittaa – data vai tarina? Lue analyysi absoluuttisesta vs. suhteellisesta, psykologiasta ja Millin sananvapaudesta.